Interwencje rządów w sprawie wznowienia produkcji w przemyśle motoryzacyjnym: globalna perspektywa

03/06/2020 Covid-19 spowodował zamknięcie fabryk motoryzacyjnych i spadek sprzedaży. W odpowiedzi na sytuację rządy na całym świecie interweniowały na różne sposoby: w niektórych krajach decydenci szybko podjęli działania w celu zmniejszenia obciążeń ekonomicznych dla firm motoryzacyjnych, zaś w innych reagowali z opóźnieniem.

W celu lepszego zrozumienia globalnej perspektywy, zebraliśmy informacje od ekspertów Mazars z Brazylii, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Dowiedzieliśmy się, jakiego rodzaju środki proponowały lokalne władze - od złagodzenia podatków po dopłaty do pojazdów ekologicznych.

ZACHĘTA DO EKOLOGICZNYCH ZAKUPÓW

Pod koniec maja, po tygodniach oczekiwania, rząd francuski ogłosił plan ratunkowy dla przemysłu motoryzacyjnego w wysokości 8 mld euro, w tym 1 miliard euro na pokrycie dotacji w wysokości do 7 tys. euro mających zachęcić do zakupu ekologicznych pojazdów. „Potrzebujemy celu motywacyjnego - uczynienia z Francji wiodącego producenta ekologicznie czystych pojazdów poprzez zwiększenie produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych do ponad miliona rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat” - powiedział prezydent Macron. Rząd przyzna również premię w wysokości 3 tys. euro każdej osobie, która zdecyduje się na mniej zanieczyszczające auto w ramach programu otwartego dla 75% francuskich gospodarstw domowych.

Ta „eko koncentracja” odzwierciedla sytuację w Chinach, gdzie polityka dotacji na zakup pojazdów napędzanych zieloną energią będzie stosowana dłużej niż w pierwotnym założeniu, to jest do końca 2022 roku, a preferencyjna polityka zwolnienia nowych pojazdów energetycznych z podatku od zakupu pojazdów – także do końca 2022 roku.

ZWOLNIENIE Z KOSZTÓW celem złagodzenia presji

Chiny, jak nakreślono w ostatnim artykule Mazars, dają nam wgląd w to, gdzie może pójść reszta światowego przemysłu motoryzacyjnego. Po miesiącach dwucyfrowego spadku, produkcja i sprzedaż samochodów w kwietniu wyniosły odpowiednio 2,1 i 2 mln sztuk, co oznacza wzrost o 46,6% i 43,5% z miesiąca na miesiąc oraz o 2,3% i 4,4% rok do roku, jak podało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.1

Wspierane przez rząd zwolnienia z kosztów idą w parze ze wzrostem zapotrzebowania klientów. Wyłączenia te, choć nie są specjalnie ukierunkowane na sektor motoryzacyjny w Chinach, pomagają obniżyć koszty ogólne. Środki obejmują: wszelkie importowane materiały przekazane na cele zapobiegania i kontroli epidemii będą zwolnione z ceł przywozowych, podatku VAT i akcyzy; środki pieniężne i towary przekazane przez przedsiębiorstwa i osoby fizyczne na rzecz zapobiegania i kontroli epidemii można odliczyć w pełnej wysokości przed CIT / IIT; a maksymalny okres przeniesienia poniesionych strat zostanie przedłużony z pięciu do ośmiu lat w 2020 r.

Rząd brazylijski również zareagował skutecznie, wprowadzając zawieszenia płatności, aby pomóc dotkniętym przedsiębiorstwom. Obejmują one transfer środków z funduszu PIS-PASEP na fundusz pracowniczy (FGTS) o wartości około 3,4 mld euro oraz tymczasowe zawieszenie rat płatności bezpośredniego finansowania dla przedsiębiorstw, a także rozszerzenie kredytu dla mikro, małych i średnich firm na kwotę 853 mln euro - udostępnione za pośrednictwem banków partnerskich.

PARTNERSTWA RZĄDOWO-BANKOWE

Partnerstwa rządów z bankami również zyskują na popularności w Wielkiej Brytanii, wraz z wprowadzeniem pożyczki na przerwę w działalności gospodarczej związanej z koronawirusem oraz programu finansowania przedsiębiorstw związanych z koronawirusem. Rząd Wielkiej Brytanii również odroczył płatność podatku VAT do końca czerwca 2020 r.; przedsiębiorstwa będą miały wówczas czas do końca roku podatkowego 2020–21 na uregulowanie zobowiązań, które zgromadziły się w okresie odroczenia. Odroczenie stosuje się automatycznie, a firmy nie muszą się o nie ubiegać.

W Niemczech KfW - wspierany przez państwo bank rozwoju - ulepszył istniejące programy pożyczek, a obecnie zapewnia pożyczki o obniżonym oprocentowaniu, które nie muszą być spłacane przez dwa lata. Niemiecki rząd ustanawia również „fundusz stabilizacji gospodarczej”, który jest skierowany do dużych firm. Fundusz uzupełnia pomoc pożyczkową i obejmuje 400 mld euro na gwarancje, 100 mld euro na środki kapitałowe i do 100 mld euro na refinansowanie istniejących programów KfW.

Jeśli chodzi o działania w Stanach Zjednoczonych, należy zauważyć, że w przeciwieństwie do recesji z lat 2008/2009 raczej nie nastąpi pomoc dla producentów samochodów. Według IHS Markit w Ameryce Północnej w kwietniu wyprodukowano 4300 pojazdów – jest to najniższy poziom odnotowany od 1945 r.2 Zamiast tego rząd wprowadził ustawę o ochronie płac, aby pomóc mniejszym firmom i odroczył podatki od wynagrodzeń dla większych. Chociaż jest to krok we właściwym kierunku, jest mało prawdopodobne, aby wystarczył do pokonania poniesionych strat. Branża ma nadzieję na dodatkowe zachęty, które zwiększą popyt klientów.

BRAK BEZPOŚREDNIEGO WSPARCIA W NIEMCZECH

Niemiecki rząd nie wdrożył żadnych środków wsparcia podatkowego dla przemysłu motoryzacyjnego, ale obniżył podatek VAT z 19% do 16% do końca roku. Dotacje na zakup - bezpośrednie obniżenie ceny nowego samochodu opłacanego przez państwo - były wcześniej wprowadzane jako potencjalna zachęta, ale zostały odrzucone.

Zamiast tego na początku czerwca rząd ogłosił, że będzie promować posiadanie ekologicznych pojazdów w stosunku do dotacji na zakup: w przypadku pojazdów o cenie do 40 000 euro nabywcy otrzymają teraz premię w wysokości 6 000 euro w porównaniu z wcześniej dostępnymi 3 000 euro. Przyszłość jest wyraźnie zielona i toczą się wstępne dyskusje na temat podwyższenia i obniżenia podatku od pojazdów w zależności od poświadczeń ekologicznych samochodu, począwszy od 2021 r., a istniejące dziesięcioletnie zwolnienie w pełni elektrycznych samochodów z podatku od pojazdów również zostało przedłużone do 2030 r.

PRZEMYSŁ WOŁA O POMOC

W Indiach przemysł motoryzacyjny prowadzi obecnie dialog z rządem w sprawie polityki dotyczącej tymczasowego obniżenia standardowej stawki podatku od towarów i usług o 10% we wszystkich kategoriach pojazdów i części samochodowych, wprowadzając program motywacyjny dotyczący złomowania pojazdów w celu generowania popytu i obniżenie podstawowej stawki celnej o 5% na trzy miesiące dla części samochodowych.

Ponieważ przemysł motoryzacyjny wciąż szuka sposobów na wznowienie działalności na całym świecie, interwencja rządu odegra kluczową rolę w procesie odbudowy producentów i marek. Coraz częściej wzywa się do podjęcia odpowiednich środków na czas, które chronią pracowników i pobudzają działalność komercyjną - o ile jeszcze nie zostały wdrożone. Jednocześnie przemysł i decydenci mogliby znaleźć okazję do współpracy i położenia większego nacisku na powrót sektora do biznesu.

Artykuł jest częścią serii poświęconej wznowieniu produkcji przemysłu motoryzacyjnego na całym świecie. Tekst poświęcony lekcjom na przykładzie Chin znajduje się tutaj, zaś aby zobaczyć więcej wypowiedzi naszych ekspertów z całego świata, kliknij tutaj.

1http://www.caam.org.cn/chn/21/cate_156/con_5230153.html
2https://ihsmarkit.com/research-analysis/ihs-markit-trims-2020-global-light-vehicle-forecasts.html

Dokument

Mazars_Automotive_Industry_GlobalMeasures.pdf

Mazars_​Automotive_​Industry_​GlobalMeasures.pdf